Kako pomoći sebi u ovom „covid svemiru“?

Nisam liječnik, epidemiolog niti psihijatar. Ali ono što mogu naslutiti jest to da će više ljudi stradati od stresa, nego od samog Covida-19.


Ljudi zatvoreni u svoje male svjetove, bez mogućnosti da se razvesele, orijentirani na otuđujuću tehniku i u brizi za vlastitu egzistenciju, poneki ne mogu vidjeti svoju djecu ili unuke koji žive u susjednoj općini, a bome ponekad ni one u obližnjoj sobi, zbog samoizolacije- moraju biti psihički jaki kako bi sve to izdržali.


Postoje li načini kako si svi skupa možemo pomoći?


Moje je mišljenje da za početak treba ugasiti televizor ili ga prebaciti na program s glazbom ili humorom. Naravno, ako imate školarca, mora biti povremeno uključen obrazovni program.


To ne znači da ne treba ponekad poslušati vijesti kako bi bili informirani, ali televizor nikako ne bi trebao biti po cijeli dan upaljen, kako bi se stalno pratio rast broja zaraženih i umrlih te analiziralo koliko još treba pandemiji da nas uhvati za nogu. Gašenjem televizora možemo znatnije umanjiti, stres, tjeskobu i paniku.


Isto tako po cijeli dan ne treba pregledavati portale ili novine. Neka to bude pola sata u danu u kojima ćemo preletjeti najvažnije vijesti. Nije također dobro, nerazumno upijati tuđe emocije preko društvenih mreža. Ograničite si vrijeme za to. Pratite ono što vas nadahnjuje ili vam prenosi neka saznanja o temama koje vas zanimaju.


E pa kada smo skratili vrijeme informativnog programa, ostaje nam prostor za druge aktivnosti. Vjerojatno imate neko područje koje vas zanima: astronomija, povijest, informatika, sviranje, pisanje, šivanje i sl. Pravo je vrijeme za izraditi onu kućicu za ptice koju ste obećali djeci ili pano za odlaganje ključeva ili poruka. Sada možemo proširiti vidike. Doći do nekih novih znanja, uvježbati neke nove vještine.

Možemo se poslužiti i običnim granjem


Ako imate mali vrt, cvjetnjak ili barem vaze na balkonu, idealno je biti na zraku. Možda niste imali kada kupiti cvijeće, ali sigurno možete nabaviti sjeme peršina, mrkve ili nekog sličnog povrća i napraviti malu povrtnu oazu. Dobro za psihičko zdravlje, dobro za budžet.


Oko vaše zgrade, imate zajedničku okućnicu. Ne bi bilo loše da se telefonski dogovorite tko će u koji sat podrezivati grmlje i uređivati travnjak. Naravno, ako ste zdravi i volite biti fizički aktivni.


Možda je i vrijeme da iz podruma izvučete onu staru spravu za vježbanje i da posjete hladnjaku svedete na razumnu mjeru.
Šetnja, poštujući propisane mjere, svakako je dobrodošla. Kretanje pomaže sređivanju misli.


Može pomoći i telefonski razgovor s dragom osobom, ako je on usmjeren na umjerenu dozu kukanja i na međusobno podržavajući odnos.


U ovoj situaciji također je potrebno stvoriti neku rutinu, osobito ako se radi od kuće. Podijeliti dan na radni i slobodni dio. Isto vrijedi i za školarce. Opuštanje i odmor, nakon zamornog učenja.


Važno je povremeno u stanu odvojiti se, kako bi svatko imao malo vremena za sebe i kako bi ga mogao provesti na način koji njega najviše relaksira.


Ukoliko čistite prostor, a nemate u njemu bolesnih niti osoba u samoizolaciji, nemojte to činiti opsesivno. Jednom do dva puta dnevno počistite strateška mjesta poput kupaonice, kuhinje, rukohvata, kvaka i tome slično. Obuću i jakne, nakon izlaska, prozračite na balkonu ili na dvorištu, nekoliko sati. Održavajte vlagu u zraku, pogotovo ako imate grijanje koje isušuje zrak. Jačajte imunitet. Pijte tople napitke. Za lijepih dana malo se izložite suncu.


Dobro je gledati ili čitati nešto opuštajuće pred spavanje. Još stoji na polici knjiga koju ste davno htjeli pročitati, ali nikako niste našli vremena za nju, sada to možete učiniti.
Ako ste vjernik ili čak agnostik: molitva ili meditacija i čitanje duhovne literature mogu postati svakodnevica i dati toliko potreban duševni mir.


Ono što također može biti ometajući faktor u opuštanju je naše razmišljanje kako sve uvijek u životu mora biti super. Prevladavajuća literatura posljednjeg desetljeća pa i duže, neprestano nas je bombardirala takvim razmišljanjima po kojima sve mora biti pozitivno. Život nije takav, ali to ne znači da nakon loših iskustava ne možemo izaći jači, snažniji i s još više radosti, koju ćemo ovaj put otkrivati u sitnim i samo naizgled, malim stvarima.

K.P.

Social
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Facebook komentari

Comments