Autsajderi i uspjeh

Današnji svijet žudi za uspjehom. Čitajući knjige ili blogove, gledajući YouTubere, čini nam se da su savjeti kako doći do uspjeha vjerojatno jedni od najčitanijih.

Kakva vam je šansa za uspjeh, ako ste gubitnik ili netko od koga se uopće ne očekuje pobjeda? Može li vam činjenica da ste autsajder pomoći da se ustoličite na vrhu?

Svi se volimo poistovjećivati s pobjednicima ili onima koje percipiramo kao najveći potencijal za pobjedu? Volimo kada se netko uzdigne sam bez ičije pomoći.  Dragi su nam životni borci koji su prošli puno prepreka, ali to ih nije omelo na njihovom putu.

Priče o nenadanom uspjehu svima nama dižu moral. Gubitnici koji uspiju, izazivaju dodatni emocionalni naboj. Volimo suosjećati i s osobama koje nisu pravedno tretirane.

Taj “učinak autsajdera” koji uspjeva, u engleskom govornom području poznat je pod nazivom “Uderdog Effekt”.

U mnogim pričama nalaze se mali ljudi, koji su se uzdigli prema vrhu. To su oni od kojih se pobjeda niti ne očekuje. Pastir David u Bibliji praćkom pobjeđuje moćnog Golijata.

Nebrojeni primjeri su u bajkama: ružno pače pretvara se u labuda, Palčica postaje princeza, Pepeljuga od nesretne djevojke koju maltretira zla maćeha, postaje odabranica prinčeva srca.

Neale Donald Walsch, bivši beskućnik, prodaje knjige u miljunskim nakladama.

Strategiju autsajdera već su odavno otkrili brojni političari koji je primjenjuju u svojim govorima. U Americi su nedostaci cijenjeni. Primjerice, Barack Obama je povremeno naglašavao da je dijete samohrane majke i kako mu nije bilo lako doprijeti do liderske pozicije. Oprah je imala mučnu mladost i nikada je nije u svom showu skrivala.

Primjer dobrog političkog uspjeha i visok rejting, imaju lideri jedne naše stranke koji se ne povode za ustaljenim političkim obrascima. Za mnoge, oni su zapravo autsajderi koji su se popularnošću opasno primakli vodećim strankama.

U sportu ima također puno primjera koji pokazuju da oni koji nisu imali gotovo nikakve uvjete ili se to nije od njih očekivalo, ostvare maestralne uspjehe. Legendarna je priča naših poznatih skijaša.    Poznavatelji nogometa sjećaju se Svjetskog prvenstva 2010. kada su Urugvajci privukli pažnju svojim prvim polufinalom nakon četrdeset godina, a njihov centrafor Diego Forlan je uz to dobio “Zlatnu kopačku” kao najbolji igrač.

Reklamna industrija je također u “Underdog Effektu” otkrila svoje neslućene potencijale. Mnoge robne marke su spoznale da mogu profitirati na ovaj način. Prikazuju se kao malene, naglašavaju svoje skromne početke te svoju strast i odlučnost da pobijede, unatoč nepovoljnoj poziciji u kojoj se nalaze. Potrošači reagiraju pozitivno kada vide kako se negativni aspekti vlastitog života pozitivno reflektiraju u brendiranim proizvodima.

Kako upotrijebiti ovu strategiju u vlastitom životu?

Stručnjaci su došli do zaključka da je u razgovoru za posao dobro primijeniti povremeno:  čak i iako. Naglasiti da ste uspješno obavljali određene poslove, iako ste imali ograničene resurse ili čak i kad niste imali dostupne izvore.

Ljudi vole iskrenost, pa naša slabost ili doticanje dna (a tko ga nije dotakao?), može biti primjer za druge. Emocionalna smo bića, a pročitati osjećaje drugih ljudi možemo i onda kada ih ne vidimo, za to nam nisu potrebni izrazi lica.

Najčitanije blogove pišu autori s kojima se čitatelji mogu poistovjetiti i koji ne bježe od prikazivanja svojih slabih strana i ponekad razotkrivanja vlastite intime.

To su otkrili i vodeći portali, koji sve više osjećaju da je ljudima dosta crne kronike i politike, da i starlete postaju pomalo dosadne, pa im blogovi koji šire pozitivniju sliku svijeta i nerijetko nude alate za promjenu, postaju sve zanimljiviji.

Da se ne zanesemo, autsajderski efekt nije dobro uvijek primijenjivati. Zamislite, da vam liječnik ispriča priču o svojim nedostacima ili da bolnica primijeni istu strategiju. Bježali biste glavom bez obzira. Ako ste jaka i poznata tvrtka, onda vam takva priča može samo štetiti.

Unatoč tome, priča o autsajderima koji su uspjeli, može nadahnuti na promjenu vlastitog života, a tu je i njena najveća vrijednost.

 

K.P.

Social
  • 1
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Facebook komentari

Comments