HZZO – Ozdravi ili umri

Hrvatsko zdravstvo, što reći o temi koja se uvijek politizira, jednoj vladi je to primjer najboljega u Hrvatskoj i smatra da bi Amerikanci trebali koristiti naš model, drugoj vladi je to predmet reformi i onog što ne valja. Pokušao sam što više izbjegavati korištenje njihovih usluga i trudio se živjeti zdravo, ali tu i tamo svatko mora obaviti nekakav pregled.

Tu dolazimo do problema. Kad jednom kod svoje doktorice/doktora dogovorite pregled ona vam ga zakaže putem svojeg fensi računala i fensi aplikacije i pita koji termin želite. Odabere se termin i dobijete A4 papir koji vrijedi kao potvrda o narudžbi pacijenta za zdravstvenu uslugu… Međutim, ako želite otkazati narudžbu ili je prebaciti za novi termin to možete učiniti na besplatni broj Bijelog telefona. Ne želim zvati na nikakav Bijeli telefon, to mi zvuči rasistički ili kao da zovem dilera u susjedstvu: „Ma joj frende, nemoj me zvati na ovaj za te službene stvari, nazovi me na moj Bijeli telefon ako ti treba „pomoć“. Uostalom kad dogovaram novi termin jer mi prethodni ne odgovara, želim imati vremena da razmislim i pogledam raspored koji mi odgovara. Pretpostavljam da bi mi se javila neka nervozna žena: „Imate termin 151u14sati25.1u8ujutro11.3upodne19.3u10, koji ćemo?“ –„Oprostite, kako ste ono rekli za 25.1?“ –„ Imate 151u14sati25.1u8ujutro11.3upodne19.3u10.“ -„Hm, da može.“ –„U redu, hvala doviđenja.“ Spustio bi slušalicu i zapitao se: „Što sam ja upravo napravio i dogovorio?“ Bijeli telefon ne dolazi u obzir, postoji tu i web-forma za nas koji želimo razmisliti o životu jer ga vodimo užurbano i planiramo mjesecima u naprijed. Naravno, klikom na tu formu: „Liste narudžbi“ dobijemo prozor: „Error, FW-1 at hzzocpg4: Failed to connect to the WWW server.“ Čovjek bi rekao, u redu, ništa čudno da projekt vrijedan tko zna koliko milijuna eura, nas poreznih obveznika ima nekakav bug, no svaka komponenta na koju kliknem izbacuje neki error. Ništa od toga, biti ću prisiljen poslati e-mail na otkazivanje@hzzo.hr ili nazvati Bijeli telefon: „Slušaj frende, opet mi je država digla tlak, donesi mi kao i prošli put da se opustim malo.“

No dobro, šalu na stranu nazvao sam broj i javio mi se govorni automat, bio je ugodan i htio me nagovoriti da prestanem pušiti, zatim sam pritisnuo dva-tri broja i hrabro odlučio popričati sa bijelim telefonom. Naravno, javio se ženski glas kao što sam i pretpostavio, ukratko žena nema mogućnosti promjene termina nego moram nazvati svoju doktoricu ili bolnicu („ako bolnica želi surađivati“). Znači postoji jedna cijela služba koja je zapravo beskorisna, ma o čemu ja to pričam, svaka služba u Hrvatskoj koju sam ikada nazvao je bila beskorisna. Odlučio sam nazvati direktno na mobitel osobu koja obavlja pregled i dogovoriti si prvi sljedeći termin koji mi je ponudila, nisam stigao razmisliti, vjerojatno ću i s tim terminom imati problem. Hoćemo digitalizaciju ili reindustrijalizaciju ili što smo ono još rekli, poljoprivredu?

Čini mi se da je primjer našeg zdravstva ipak dobar primjer, svatko tko ima nekakav zdravstveni problem ili nije dovoljno snalažljiv, naiđe na još veće birokratske probleme koji će ga ili potjerati u grob ili će ga natjerati da ozdravi. Na taj način se vrše goleme uštede u zdravstvu, nadam se da će Hrvatska uspješno prenijeti ovaj model i u tu nazadnu Ameriku.

Autor članka: Mario Grbić

Comments

comments